Produkty dla automatyki, przemysłu i zastosowań profesjonalnych
Odwrotne trendy widać w zakresie produktów M2M do zastosowań przemysłowych w systemach automatyki. W tym obszarze liczą się głównie rozwiązania komunikacyjne o dużym stopniu integracji, a więc zawierające moduł radiowy, zasilacz, sterownik i interfejs komunikacyjny odpowiedzialny za komunikację z siecią przemysłową w jednym lub kilku standardach sieci. Są też kontrolki i przełączniki i wyjście na antenę zewnętrzną.
Moduły kierowane w ten obszar zwykle mają bardzo rozbudowaną funkcjonalność w zakresie oprogramowania wewnętrznego, np. wbudowany webserwer, system operacyjny, wyświetlacz LCD i nierzadko obsługują kilka standardów radiowych i pasm częstotliwości. Takie urządzenia kupowane są głównie przez integratorów systemów i stanowią ważny i popularny sektor rynku M2M.
Moduły komunikacyjne dla przemysłu wytwarzają inne firmy niż te dostarczające komponenty dla systemów embedded i elektroniki, wiele z nich to znane firmy z obszaru automatyki, które na bazie modułów tworzą własne rozwiązania, o możliwościach, funkcjach, a nawet obudowach dopasowanych do aplikacji w instalacjach przemysłowych.
Często też funkcje związane z komunikacją bezprzewodową rozszerza się o porty cyfrowe i analogowe. Je też nazywa się modułami komunikacyjnymi stąd nierzadko powstają niejednoznaczności. Przykłady te pokazują, jak szeroki od strony asortymentu jest dzisiaj rynek M2M. Moduły przemysłowe można znaleźć zwykle w ofertach firm związanych z automatyką przemysłową.
Patrząc na odbiorców technologii M2M pod kątem tego, które branże w największym stopniu korzystają z M2M, a które nie, widać, że przez cały czas od lat klientami na omawiane rozwiązania jest branża przemysłowa, a w dalszej kolejności transport i logistyka oraz ochrona mienia, gdzie komunikacja jest wykorzystywana do monitoringu obiektów i komunikacji systemów alarmowych (rys. 3). Taka struktura odbiorców nie zmienia się od lat i jak widać oczekiwane przez dostawców upowszechnienie się technologii zdalnego odczytu zużycia mediów, aplikacji związanych z inteligentnym budynkiem, to nadal przyszłość.
Porażka kategorii "budownictwo" (podobnie było w poprzedniej edycji raportu, więc nie można mówić o przypadku) to znak, że technologie związane z inteligentnymi budynkami, zapewnieniem pełnych możliwości sterowania wszystkimi odbiornikami oraz integracja wszystkich systemów budynkowych, takich jak ogrzewanie i klimatyzacja, monitoring i kontrola dostępu, sterowanie oświetleniem itp. w jedną całość nie znajdują odbiorców na rynku i prawdopodobnie są za drogie, zbyt oparte na rozwiązaniach własnościowych i bazują na technologiach zamkniętych.
Natomiast słabe oceny dla potencjału rynkowego technologii zdalnego odczytu liczników, które niewiele się zmieniły w ostatnich trzech latach, mogą być wywołane ograniczeniem tempa inwestycji przez zakłady energetyczne, dostawców ciepła, wody i innych mediów komunalnych.
Dariusz NowakowskiMasters
Moduły bezprzewodowej komunikacji są atrakcyjnym produktem z punktu widzenia działalności dystrybucyjnej, gdyż cena takiego moduły jest znacznie wyższa od pojedynczych komponentów elektronicznych, a więc sprzedaż nawet niewielkich ilości daje określony obrót. Należy jednak pamiętać, że bardzo często wdrożenie modułu u klienta wymaga zapewnienia dobrego wsparcia technicznego, a więc poświęcenia określonego czasu.
Moduły GSM wciąż stanowią główny nurt rozwoju aplikacji M2M, a czynnikiem sprzyjającym jest ciągły spadek ich cen. Producenci modułów implementują coraz więcej dodatkowej funkcjonalności, dzięki czemu klient dostaje coraz bardziej zaawansowany moduł w cenie często niższej niż model poprzedni. Upraszcza to implementację i obniża koszty docelowej aplikacji, gdyż spada zapotrzebowanie na zasoby np. mikrokontrolera lub dodatkowe układy stają się zbędne. Jeszcze do niedawna zdecydowana większość sprzedawanych modułów to były głównie moduły GSM/GPRS, przeznaczone do aplikacji niewymagających przesyłania dużej ilości danych. Obecnie widać wyraźny wzrost sprzedaży modułów 3G.
Sprzedaż modułów Bluetooth jest na stałym poziomie, w przypadku ZigBee widać zmniejszone zainteresowanie, a głównym powodem jest dość wysoka cena modułów, a także pojawienie się konkurencyjnych technologii. Jeżeli chodzi o Wi-fi, to w tym przypadku widać wzrost zainteresowania.
Kompetencje techniczne dostawy wciąż są wymagana i bardzo istotne, gdyż producenci modułów oferują coraz większą liczbę różnych typów i dodatkowej funkcjonalności. Powoduje to często trudności z wyborem właściwego typu i w takim przypadku dystrybutor może pomóc dobrać najbardziej odpowiedni model do danej aplikacji. Często także informacje o nowościach trafiają najpierw do dostawcy, a potem są ogólnie publikowane. Dzięki temu dystrybutor, który jest blisko klienta, może z dużym wyprzedzeniem wskazać kierunki rozwoju produktów danego producenta, co umożliwia uwzględnienie ich w aplikacjach będących na etapie koncepcji lub dostarczenia próbek w wersji beta.
Coraz większa konkurencja wśród producentów, a także dostawców powoduje, że ceny produktów M2M ciągle spadają, a więc również marże. Skoro jednak tak wiele firm ma tego typu produkty w swojej ofercie, to wygląda na to, że da się na nich zarobić, chociaż niekoniecznie tak dobrze jak kiedyś. |
Co się dzieje na rynku
Krajowy rynek M2M rozwija się w dobrym tempie, w porównaniu do innych sektorów i biorąc pod uwagę to, co dzieje się w gospodarce. Dostawcom produktów i technologii związanych z komunikacją radiową przybywa klientów, jeśli chodzi o asortyment, oferta nieustannie poszerza się we wszystkich kategoriach i "półkach cenowych", po to, aby pokryć całe spektrum potrzeb rynkowych.
W skali świata rynek M2M jest już dzisiaj ogromny i z tego powodu liczba producentów i dystrybutorów tych produktów jest na tyle duża, że zauważalne staje się rozdrobnienie i silna konkurencja. Dotyczy to zwłaszcza tanich i typowych modułów GSM, gdzie dostawcy mniej znanych marek i ich dystrybutorzy agresywnie walczą o klienta ceną. Często takie firmy produkują odpowiedniki renomowanych wyrobów i znanych marek po to, aby ułatwić sobie penetrację rynku oraz wystawić na pokusę cenową klientów.
Wiadomo, że za niską ceną niekoniecznie idzie wysoką jakość, ale ponieważ w podstawowym kształcie sieć GSM/GPRS jest już produktem bardzo dojrzałym, markowi producenci uciekają w stronę sieci 3G i LTE. Widać to po tym, że powstaje coraz więcej aplikacji, dla których bazą są modemy z szybką transmisją danych. Silna konkurencja pomiędzy dystrybutorami zmusza do tego, aby w jak największym stopniu uzależnić klienta od swoich produktów i wsparcia technicznego, bo sama oferta handlowa jest niewystarczająca.
Rozważania o relacjach rynkowych potwierdzają wyniki badania ankietowego. Zgodnie z wykresem pokazanym na rysunku 4, aż 70% specjalistów ocenia konkurencję na rynku M2M jako silną, a dalsze 17% nawet jako bardzo silną. Jest to znacznie więcej w porównaniu do innych grup produktów omawianych przez nas w ramach raportów "Elektronika".
Z kolei rozdrobnienie rynku i dużą liczbę dostawców produktów M2M widać w strukturze obrotów, jakie osiągają z ich sprzedaży krajowi dostawcy (rys. 5). Aż 37% z firm wymienionych w tabeli 2 nie wychodzi ze sprzedażą roczną powyżej 100 tys. złotych, co znaczy, że produkty te sprzedają przy okazji, nie w pełnym asortymencie i bez większego, ponadstandardowego zaangażowania. Liczba tych, dla których M2M jest biznesem znaczącym i ważnym (sprzedaż powyżej 5 mln zł), wynosi 31%.
To wcale niemało, zatem jako podsumowanie można napisać, że krajowy rynek produktów M2M ma widoczną polaryzację na duże i wyspecjalizowane w tej tematyce firmy, które silnie się angażują w sprzedaż, mają kompleksowe oferty i współpracują z wieloma dostawcami oraz takie, które sprzedają relatywnie niewiele, np. moduły radiowe jednego producenta lub tanie GSM.
Ilościowo dostawców specjalizowanych, dla których biznes ten jest jedyną lub najważniejszą częścią biznesu, jest tylko 8% (rys. 6). To niewiele, zwłaszcza gdy zestawi się tę liczbę z grupą na przeciwnym końcu. Firm, dla których sprzedaż produktów M2M nie wykracza poza 10%, jest 65%, a więc dwie trzecie. Przy tak rozłożonych proporcjach, silna konkurencja cenowa jest naturalną konsekwencją.
Na rysunku 7 pokazano zestawienie kryteriów, które w największym stopniu wpływają na sukces w sprzedaży produktów M2M. Na pierwszym miejscu znalazła się cena, co nie jest zaskoczeniem przy silnej konkurencji na rynku, ale fakt, że wskazało na nią aż 92% respondentów, należy uznać za znacząco wysoki i dowodzący, że cały czas jest to parametr decydujący o możliwościach i tempie rozwoju omawianej branży.
W porównaniu do innych komponentów elektronicznych w przypadku modułów M2M dość wysoko uplasowała się marka producenta i kompletna oferta u dostawcy, zwykle niepostrzegane jako aż tak istotne, a usługi powiązane z omawianymi produktami oceniono wręcz jako nieistotne dla handlu. Innymi słowy dostawcy produktów M2M nie są postrzegani przez klientów jako integratorzy systemów zdolni do dostarczania rozwiązań (komponentów, oprogramowania, całych systemów). Klienci oczekują od nich bycia kompetentnymi firmami handlowymi, zdolnymi do zapewniania wsparcia technicznego, ale już nic ponad to.