Moduły do sieci komórkowych

Moduły przeznaczone do pracy w sieciach komórkowych są coraz lepsze i ciągle stanowią główny nurt sprzedaży w omawianej grupie produktów, a dodatkowym czynnikiem poprawiającym tempo rozwoju rynku jest ciągły spadek ich cen. Starsze rozwiązania dla sieci 2G i 3G, które przez lata były wybierane przez klientów z uwagi na cenę, powoli schodzą z piedestału. Bardzo niska cena nie jest już taka istotna dla klientów, poza tym dochodzi obawa o coraz gorszy zasięg sieci starszych generacji w niedalekiej perspektywie. Wiadomo, że operatorzy rzucą wszystkie siły inwestycyjne na budowę sieci 5G i będzie to się działo także kosztem utrzymania infrastruktury dla starszych technologii. Dzisiaj konstruktor musi brać pod uwagę, że za kilka lat sieć 2G będzie miała słaby zasięg. Większe zainteresowanie rozwiązaniami LTE jest w takiej sytuacji naturalne.

Główny nurt sprzedaży tworzą moduły 4G (LTE), jako nowość wymieniane są rozwiązania 5G. Większość czołowych producentów ma przynajmniej jedną taką jednostkę w ofercie. Opisy mówią o 10-krotnie większej szybkości transmisji w porównaniu do LTE i wykorzystaniu systemów wieloantenowych do transmisji, pozwalającej na jednoczesny odbiór i nadawanie danych w wielu kanałach jednocześnie.

Struktura sprzedaży urządzeń i modułów do komunikacji bezprzewodowej w 2020 roku
 
Struktura sprzedaży dostawców modułów i urządzeń do komunikacji bezprzewodowej wskazuje na duże rozdrobnienie rynku, bowiem prawie połowa firm zadeklarowała roczną sprzedaż niższą niż 250 tys. zł. Sektor komunikacji bezprzewodowej jest bardzo atrakcyjnym obszarem techniki z dobrymi perspektywami rozwoju, co przyciąga wielu graczy. Dodatkowo jest to obszar, w którym wiele się dzieje, a tempo ewolucji systemów jest bardzo duże. Zjawisko to rozdziela wolumen obrotów na mnóstwo drobnych części. Poza tym czołowi producenci uciekają przed konkurencją do przodu w nowe technologie, pozostawiając reszcie rozwiązania starsze, tańsze i bardziej standardowe. Takie produkty generyczne nie przynoszą może wielkiej sprzedaży, ale dobrze uzupełniają ofertę.

Znaczna część modułów komórkowych to wielosystemowe platformy oraz wersje z wbudowanym odbiornikiem lokalizacyjnym GPS+Glonass+Beidou lub Bluetooth albo Wi-Fi. Trend integracji wielu systemów w jednym dotyczy zresztą też innych rozwiązań, bo np. Wi-Fi łączy się w jednym komponencie z Bluetooth.

Takie wersje są wygodne, tańsze, zajmujące mniej miejsca i tym samym są lepiej dopasowane do wymagań aplikacyjnych. Przykładem może być lokalizator wysyłający pozycję obiektu za pomocą sieci komórkowej lub automat podłączony na stałe do sieci przez Wi-Fi, ale także umożliwiający podłączenie się przez Bluetooth użytkownikom/pracownikowi serwisu. Sytuacji, gdzie dodatkowy interfejs jest potrzebny lub przynajmniej mile widziany, jest coraz więcej i stąd produkty takie zyskują na popularności. Moduły wielosystemowe (combo) są też mniejsze od każdego alternatywnego rozwiązania, a to w obszarze elektroniki mobilnej oraz aplikacji IoT jest bardzo istotne. To samo dotyczy mniejszego poboru mocy, liczby wymaganych elementów zewnętrznych itd.

Najważniejsze czynniki negatywne dla rynku
 
Listę najbardziej istotnych czynników przeszkadzających w rozwoju rynku komunikacji bezprzewodowej otwierają długie czasy dostaw, które nie tylko dotyczą podzespołów dla motoryzacji, ale też wielu innych grup podzespołów elektronicznych. Pandemia rozchwiała rynek i niestety paradoksalnie spowodowała problemy z podażą, a nie popytem. Kryteria znajdujące się na dalszych miejscach są już typowe, a więc duża konkurencja w kraju i ze strony dostawców azjatyckich oraz słabe rozeznanie klientów w szczegółach technicznych rozwiązań. Jest to po części wynik tego, że tempo zmian technologii w tym obszarze rynku jest bardzo duże i trudno mu dotrzymać kroku. Kolejne generacje sieci komórkowych, wersje standardów takich jak Bluetooth pojawiają się na tyle często, że wielu inżynierów wie, o co w nich chodzi, tylko w zarysie. Gorzej chyba jest tylko w obszarze inteligentnego domu, bo tam połapać się, kto, co, i z czym, to już jest sztuka. Takie warunki uwypuklają znaczenie kompetentnego, inżynierskiego, wsparcia technicznego dla klientów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również