Jakość jest niezmiennie istotna w EMS
Jakość, obok ceny i czasu realizacji, jest jednym z najważniejszych zagadnień, które klienci firm montażowych biorą pod uwagę. Nie chodzi o werbalne zapewnienia – kontrola jakości musi być potwierdzona poprzez AOI, X-Ray i testy ICT/FCT, a także system traceability. Elementem walki o jakość jest też zwiększająca się popularność lakierowania i zalewania płytek. Klienci zwracają ponadto uwagę na przestrzeganie norm i stosowanie się do standardów IPC. To wszystko są atrybuty zaawansowania technologicznego i wysokiej jakości w produkcji, na które zwraca się uwagę. W przypadku montażu kontraktowego zawsze będzie ona wiodącym tematem w branży.
Krzysztof Torczyński
prezes firmy Printor
- Jak oceniacie biznes w 2021 roku? Co Waszym zdaniem przyniesie rok 2022?
Biznes w roku 2021 oceniam pozytywnie. Trwający od lat trend wzrostowy w branży EMS w Polsce utrzymuje się mimo nowych zagrożeń takich jak zaburzenia dostaw półprzewodników. Jest to duże wyzwanie od strony logistycznej dla nas, gdyż coraz częściej deklarowane terminy dostaw u dystrybutorów ulegają zmianie. Jest to także problem z zakresu płynności finansowej, ze względu na wzrost wartości magazynów. Zdolność do adaptacji do bieżących warunków ma obecnie większe znacznie niż wcześniej, zarówno u producentów kontraktowych, jak i ich klientów. Moim zdaniem branża EMS w Polsce będzie nadal rosła w 2022 roku i w kolejnych latach. Zaburzenia w łańcuchach dostaw i transportu z Dalekiego Wschodu znacząco utrudnia prowadzenie firmy produkcyjnej, ale daje przewagę firmom EMS, które mają większy miks produktów i współpracują z wieloma branżami.
- Kompleksowa usługa produkcyjna, jaki mamy w tym potencjał?
Potencjał na rynku kompleksowych usług produkcyjnych ciągle rośnie, jest to uwarunkowane kilkoma czynnikami. Po pierwsze, produkty są coraz bardziej zaawansowane technologicznie i zminiaturyzowane i co za tym idzie, do zapewnienia jakości są potrzebne bardziej zaawansowane testy, a idealnym rozwiązaniem jest testowanie gotowego urządzenia. Po drugie, technologia szybko się zmienia, dlatego producentom końcowym zależy na poświęceniu się rozwojowi produktu, co jest łatwiejsze przy bliskiej integracji z firmą EMS oraz przeniesieniu do niej zadań wykraczających poza kluczowy obszar ich biznesu.
|