Coraz większa oferta

Rys. 5. Struktura obrotów dla firm zajmujących się sprzedażą wyświetlaczy. Dla 45% firm zawierają się pomiędzy 100 a 500 tys. zł rocznie

Producenci wyświetlaczy oraz ich dostawcy rozumieją, że sam wyświetlacz nie gwarantuje sukcesu sprzedaży. Rynek tych produktów jest mocno konkurencyjny, producentów jest wielu, dlatego poza dobrą ofertą handlową konieczne jest wyróżnianie się spośród innych firm różnymi dodatkami. Większość opcji związanych z samym wyświetlaczem jest podobna.

Wiodące firmy dostarczają sterowniki dotykowe dla Windowsów i Linuksa, wyświetlacze bazują na podświetleniu LED, mają standardowe złącza i interfejsy oraz punkty montażowe. Różnice dotyczą dostępności wersji o dużej odporności środowiskowej, często niezbędnych w przemyśle, szerokiego pokrycia oferty dla mniejszych przekątnych ekranu (3-8") i wyświetlaczy o różnych rozdzielczościach.

Dodatki to także dostępność zestawów demonstracyjnych i startowych z mikrokontrolerami oraz możliwość wybrania kilku opcji sterowania dotykiem (rezystancyjna, pojemnościowa, z wielokrotnym dotykiem).

Dostawcy wyświetlaczy tworzą też grupy produktów, wokół których możliwa jest łatwa migracja, czyli zmiana wyświetlacza nie wiąże się z kłopotliwymi zmianami układu elektronicznego i modyfikacjami oprogramowania. Zwykle takie zmiany dotyczą wielkości przekątnej, rozdzielczości oraz typu panelu dotykowego, ale nierzadko sięgają też głębiej, obejmując zmiany technologii np. TFT na OLED.

Kamil Kozłowski

Unisystem

  • Jaka jest atrakcyjność wyświetlaczy z punktu widzenia działalności dystrybutora komponentów?

Wyświetlacze oraz komponenty z nimi związane (np. panele dotykowe) są elementami wymagającymi sporego zaangażowania ze strony dystrybutora. Nie są to elementy, które można efektywnie dystrybuować zgodnie z zasadą "buy & sell" jak np. półprzewodniki, o wyborze których konstruktorzy decydują najczęściej samodzielnie.

Producenci wyświetlaczy z reguły na własnych stronach zamieszczają niewiele informacji technicznych, przerzucając tę pracę na dystrybutora, który często odpowiedzialny jest za wskazanie odpowiednich wyświetlaczy spełniających wymagania klienta.

Z tego względu można powiedzieć, że wyświetlacze nie są atrakcyjne dla przeciętnego dystrybutora komponentów elektronicznych, gdyż bez odpowiedniego zaplecza i doświadczenia okazują się trudnymi elementami.

Kluczem do sukcesu w sprzedaży i we wdrażaniu wyświetlaczy jest specjalizacja dystrybutora, która daje gwarancję klientowi, że proponowany wyświetlacz został wybrany z bardzo szerokiego zakresu elementów oraz że otrzyma profesjonalną pomoc na każdym etapie projektu.

Wybierając np. Unisystem jako dostawcę wyświetlaczy, unika się ryzyka, że projekt zatrzyma się na wyborze lub uruchomieniu tak ważnego elementu, jakim jest wyświetlacz. Uwaga ta jest szczególnie istotna w momencie sięgania po bardziej skomplikowane technologie, jak wyświetlacze TFT, OLED, EPD (e-paper) czy też po coraz popularniejsze pojemnościowe panele dotykowe.

  • Jakie nowości i trendy są warte zauważenia?

Od czasu upowszechnienia się wyświetlaczy kolorowych w tak wszechobecnych urządzeniach, jak np. telefony komórkowe, konsumenci zwracają znacznie większą uwagę na wygląd oraz ergonomię obsługi interfejsu realizowanego najczęściej przez wyświetlacz.

Wielu producentów już zauważyło tę tendencję i do swoich nowych produktów coraz częściej wybiera wyświetlacze TFT lub OLED. Mimo, że w Polsce ciągle największy rynek stanowią wyświetlacze monochromatyczne LCD, wiele firm skupia obecnie swoje działania badawczo-rozwojowe na przygotowywaniu produktów z wykorzystaniem nowocześniejszych wyświetlaczy, bardziej przyjaznych użytkownikowi.

Znamy przypadki bardzo dobrych produktów świetnie realizujących swoje zadania, opartych o wyświetlacze mono, których producenci decydują się na zmianę wyświetlaczy na kolorowe. Zmiana taka może nawet czasami nie wpływać na zwiększenie funkcjonalności urządzenia, zwiększy jednak niewątpliwie jego atrakcyjność, która często decyduje o rynkowym sukcesie produktu.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również