Koordynatorzy ESD

Coraz więcej firm ma wśród kadry tzw. koordynatora ESD, a więc osobę, która potrafiocenić skuteczność ochronny antystatycznej, zadbać o przestrzeganie procedur organizacyjnych i realizację szkoleń dla personelu. Pracownicy firmy muszą zdawać sobie sprawę z tego, co robią i w jaki sposób problematyka ochrony przed ESD dotyczy ich pracy i wykonywanych czynności. Bez takiej świadomości inwestowanie nawet w najbardziej wyrafinowane środki ochronne nie ma większego sensu, gdyż jak w wielu innych dziedzinach najsłabszym elementem całego połączonego ze sobą łańcucha zależności okazuje się zazwyczaj człowiek. Dla wielu osób wiążące się z tym wymagania, procedury i postępowanie mogą wydawać się niekiedy przesadzone lub też zbyt rygorystyczne. Takie odczucie wynika z dużej liczby koniecznych środków ochrony, skomplikowania oraz, co jest chyba najważniejsze, z chęci zapewnienia skuteczności ich działania. Koordynator ESD jest odpowiedzialny za to, aby ochrona antystatyczna w firmie była rzeczywista, a nie iluzoryczna. Takie kwalifikacje zdobywa się na szkoleniach (IPC) i dzięki ich dobrej dostępności w Polsce osoba taka przestała być rzadkością.

Stopień specjalizacji dostawców w materiałach i komponentach ochronnych #5
 
Znaczenie materiałów i podzespołów do ochrony antystatycznej i elektromagnetycznej dla firm handlowych i produkcyjnych, a więc innymi słowy ich zaangażowanie w tym biznesie, zmienia się w zależności od stopnia specjalizacji. Można wyróżnić trzy mniej więcej tak samo liczebne grupy. Pierwsza to taka, gdzie omawiane produkty są sprzedawane przy okazji innej działalności lub też w ramach bardzo szerokiego asortymentu charakterystycznego dla dużych firm dystrybucyjnych. Takie przedsiębiorstwa dążą do tego, aby mieć możliwie wszystko, co hipotetycznie może być potrzebne. Druga grupa to firmy sprzedające sprzęt do produkcji lub podzespoły, dla których materiały są także uzupełnieniem profilu, niemniej bardzo istotnym. Trzecią część tworzą firmy wyspecjalizowane w sprzedaży takich wyrobów.

Jerzy Kustra


prezes firmy Cleanproject

  • Czego oczekują klienci?

Nasi klienci nie są jednolitą grupą, gdyż firmy realizują różne projekty, mają zróżnicowane zaplecze produkcyjne, a zatem ich oczekiwania także się zmieniają. Wspólnym mianownikiem po stronie oczekiwań jest ciągły rozwój, realizacja kolejnych projektów, pozyskiwanie nowych rynków. Pandemia i wojna bardzo przyśpieszyły ten trend, widoczne jest zwiększenie produkcji w Polsce i ogólnie w Europy. Pojawią się nowe aplikacje, większe wolumeny i/lub bardziej wrażliwe komponenty. Klienci wybierają więc z oferty produktów EMI/ESD bardzo szeroki wybór elementów, tworząc i rozbudowując strefy EPA.

Bardzo wzrasta świadomość odbiorców co do zabezpieczeń ESD, więc dialog z dostawcą staję się coraz bardziej konstruktywny, partnerski. Grupa odbiorców skupionych na porównaniu ceny produktów zmniejsza się. Oczywiście cena zawsze będzie ważnym parametrem, ale niemal wszyscy dzisiaj bardzo zwracają uwagę na terminy dostaw i jakość wyrobów.

  • Jaka jest atrakcyjność produktów antystatycznych z punktu widzenia działalności dystrybucyjnej?

W naszej działalności stanowią one uzupełnienie kompleksowej oferty. Chcemy by klient otrzymywał od nas jak najszerszy wybór i by nasi inżynierowie i doradcy mogli dostarczać kompleksowe rozwiązania. Nasz asortyment ESD oparty jest na własnej produkcji oraz europejskich dostawcach. To szeroka grupa asortymentowa i znajdują się w niej produkty, które muszą zajmować półki magazynowe by uzupełniać całość oferty, ale nie są produktami przynoszącymi bezpośrednią korzyści biznesową.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również