Dostawcy to głównie znane marki
Rynek przekaźników dzisiaj wydaje się o wiele bardziej uporządkowany niż kilka lat temu, gdy w "Elektroniku" publikowaliśmy wcześniejsze zestawienia na ten temat. Z linii dystrybucyjnych zniknęło wiele marek o obco brzmiących chińskich nazwach, a ich miejsce zajęły bardziej renomowane produkty. To samo dotyczy mniej popularnych produktów markowych, których przykładem może być Panasonic, kiedyś lokujący się w pierwszej piątce rozpoznawalnych marek, dzisiaj statystycznie będący już poza zestawieniem (rys. 7).
Wśród producentów zagranicznych obecnych na rynku krajowym, w czołówce znajdują się takie firmy jak Omron, Finder, Hongfa i Tyco Electronics. Są to te same firmy i jest to ta sama kolejność jaką zanotowaliśmy w 2008 roku w poprzednim opracowaniu o tej tematyce. Pojawienie się w rankingu firmy Weidmüller to znak, że polski oddział tej firmy odnosi sukcesy i marka ta powoli przebija się do świadomości środowiska inżynierskiego.
Analogiczne zestawienie najbardziej rozpoznawalnych dostawców przekaźników w Polsce pokazane zostało na rysunku 8. Zostało ono zdominowane przez firmę Relpol - naszego krajowego producenta, który w ostatnim okresie sporo zyskał na panujących kłopotach z zaopatrzeniem. Przekaźniki Relpolu sprzedaje też wielu partnerów, dlatego wydaje się, że szeroka sieć sprzedaży oraz mocna pozycja na rynku przekładają się na takie postrzeganie tej marki.
W cieniu lidera na dalszych miejscach widać kolejne znane firmy, takie jak Astat, Omron, TME i Elhurt. Z uwagi na to, że kilku producentów zagranicznych, jak na przykład Zettler, Omron, ma lokalne biura w kraju lub reprezentantów, firmy te są różnie postrzegane przez specjalistów. Czasem jako producenci zagraniczni, czasem jako dystrybutorzy. Prowadzi to do drobnych niejasności, niemniej ogólny obraz zestawień pokazanych na rysunkach 7 i 8 jest na szczęście czytelny i jednoznaczny.
Główne branże i znaczenie elementów ofert handlowych - bez zaskoczenia
Na rysunku 9 pokazane zostało zestawienie branż, które są pod względem wartościowym największymi odbiorcami przekaźników w Polsce. Zgodnie z przewidywaniami pierwszą pozycję zdecydowanie zajęła automatyka i przemysł, a więc dwa obszary od lat zaliczane na tym rynku do strategicznych. Kolejne pozycje też nie są zaskoczeniem, jednak w stosunku do opracowań sprzed lat widać stopniowo malejące znaczenie motoryzacji, elektroniki konsumenckiej i rynku AGD.
Wydaje się, że powodem jest nie to, iż branże te mniej kupują tych elementów, ale to, że ich mniej potrzebują, bo elektronika w tych zastosowaniach może się bez nich obyć. Ostatni wykres obrazujący znaczenie poszczególnych czynników składających się na ofertę handlową też można uznać za modelowy, bo podobnie jak dla wielu innych elementów elektronicznych, w przekaźnikach także wszystko kręci się wokół ceny, parametrów technicznych i jakości (rys. 10).
Duże znaczenie terminu dostawy to z pewnością echo alokacji dostaw, a wysokie znaczenie marki też jest charakterystyczne dla rynku przekaźników, gdyż klienci w prosty sposób łączą w tych produktach markę z jakością. Innymi słowy oba zestawienia pokazane na rysunkach 9 i 10 potwierdzają wcześniejsze rozważania na temat rynku przekaźników.
Zmiany na liście dostawców przekaźników
Patrząc na rynek wstecz, do analiz rynku publikowanych w "Elektroniku" i porównując ze sobą listy dostawców przekaźników, nietrudno zauważyć, że zmiany są mniej niż niewielkie. Grono dostawców tych elementów w Polsce ukształtowało się już dawno, około 10 lat temu, dlatego dzisiaj zmiany pojawiają się w zasadzie tylko w zakresie dystrybuowanych marek. Nierzadko miejsce tanich chińskich producentów zajęły bardziej znane i renomowane.
Dystrybutorzy często poszerzają asortyment i oferują równolegle produkty kilku producentów, tak aby mieć i te lepsze, i te tańsze. Poza kategorią cenową liczy się też szerokość oferty. Mimo że producenci prześcigają się w poszerzaniu asortymentu, w praktyce nikt nie ma wszystkiego optymalnie dopasowanego do wymagań klientów. Jak widać, zmian wielkich w biznesie nie ma, ale to może jest też optymistyczna wiadomość.
Ankiety i tabele z prezentacją ofert
Uzupełnieniem powyższej analizy rynku jest przegląd ofert handlowych zawarty w tabelach 1 i 2. Informacje tam zawarte przybliżają podstawowe informacje o dostawcach, takie jak wielkość firmy oraz stopień zaangażowania w omawianej tematyce. Pozwala to ocenić zgrubnie potencjał dostawców i wyrobić sobie zdanie na temat ich możliwości. W dalszej części tabele zawierają przegląd oferty, a więc listę dostępnych typów, wykonań oraz funkcjonalności, które można uznać za specyficzne dla aplikacji.
W porównaniu do poprzednich dwóch edycji redakcyjnych analiz rynku przekaźników, tym razem tabele zawierają jedynie wymienienie, czy dane opcje są dostępne, bez wyszczególniania parametrów, dzięki czemu tabele powinny być czytelniejsze, a poszczególne kolumny łatwiejsze do porównywania. Na koniec w tabeli 3 zamieszczamy dane adresowe do firm i podajemy, jakie główne marki mają w swojej ofercie.
Robert Magdziak
Źródłem wszystkich danych przedstawionych w tabelach oraz na wykresach są wyniki uzyskane w badaniu ankietowym
przeprowadzonym wśród producentów, dystrybutorów i innych firm działających w branży przekaźników elektromagnetycznych w Polsce.