RFID, NFC, czyli zdalna identyfikacja radiowa

Trudno wymienić inną technologię o tak szerokim spektrum aplikacyjnym jak RFID, bo jej zastosowania pojawiają się nieraz w bardzo odległych dziedzinach. Wspólnym mianownikiem są korzyści biznesowe, a więc niższe koszty, większa wydajność, wygoda korzystania oraz to, że identyfikacja produktów z wykorzystaniem systemów RFID i danych z czujników tworzy podstawę nowoczesnych systemów w całej technice i nieprzerwanie od lat stanowi dla niej źródło innowacji.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

Rozwiązania NFC

 
Tabela 2. Dane kontaktowe do dostawców systemów zdalnej identyfikacji

Identyfikacja NFC jest częścią rozwiązań RFID w wersji ograniczonej do pasma HF (13,56 MHz) i zapewnia możliwość dwukierunkowej wymiany danych między transponderem a hostem. W ten sposób pozwala na realizację komunikacji peer-to-peer na niewielką odległość, a nie tylko na jednostronny proces identyfikacji. Urządzenie obsługujące NFC działa jak czytnik lub transponder w zależności od potrzeb, a szyfrowana transmisja danych pozwala na wykorzystanie NFC w aplikacjach bankowych.

NFC to domena głównie smartfonów, ale dzięki temu, że są one tak powszechne, daje to możliwość powstania interesujących zastosowań. Transpondery takie są wbudowywane do sprzętu AGD po to, aby w razie problemów zapewnić z wykorzystaniem telefonu możliwość zdalnej diagnostyki sprzętu, odczyt kodu usterek, programowanie parametrów.

Zainteresowanie innowacjami w zakresie zdalnej identyfikacji
 
W całej współczesnej technice nowe technologie są jednym z najważniejszych czynników zapewniających rozwój rynku, a zainteresowanie klientów innowacjami jest ważnym kryterium determinującym tempo tego procesu. Z tego powodu w naszej ankiecie pytaliśmy też o to, czy klienci są zainteresowani innowacjami w obszarze RFID i wyszło nam, że tak, ale tylko ci świadomi. To tacy, którzy znają szczegóły techniczne rozwiązań, mechanizmy działania, ograniczenia i produkty. Reszta koncentruje się na najprostszych technologiach, jak Unique 125k lub Mifare, właśnie dlatego, że brakuje im szerszej perspektywy.

W innych przypadkach etykiety z NFC dodane do produktów umożliwiają kupującym łatwy dostęp do informacji posprzedażnej, np. instrukcji obsługi. W taki sposób można też sprawdzać autentyczność produktów, odczytywać informacje o gwarancji, numerze seryjnym, wyposażeniu itp. Transponder NFC jest w stanie też dostarczyć informacji nt. warunków, w jakich produkt był przechowywany (np. zapisu temperatury podczas transportu), co służy zapewnieniu jakości, pozwala na spełnienie norm żywnościowych itd.

Smartfon z obsługą NFC wydaje się kluczowym dla zapewnienia rozwoju tego obszaru rynku i z racji ogromnej popularności daje nadzieję, że w przyszłości aplikacje z NFC i smartfonem będą się szybko rozwijać, zwłaszcza w handlu oraz segmencie konsumenckim.

Bartłomiej Besz

Product Manager RFID & Fieldbus w firmie Turck

  • Na jakie cechy systemów RFID najczęściej zwracają uwagę klienci branżowi?

Niezmiennie jest to uniwersalność i kompleksowość. W początkowym okresie upowszechniania się technologii RFID istotną rolę odgrywała cena pojedynczego komponentu. Niski koszt systemu RFID pozwalał na jego bezbolesne zaszczepienie w istniejącej strukturze. Pojawiały się natomiast dodatkowe koszty integracji, a w późniejszym okresie koszty związane z przystosowaniem takich rozwiązań do zmieniających się warunków w firmie.

Szybko okazało się, że to nie początkowy koszt wdrożenia jest najważniejszy, a czas zwrotu inwestycji. Klienci branżowi, myśląc o wyborze technologii RFID, sięgną zatem po rozwiązania, które cechuje kompleksowość.

Analiza procesu, dostawa właściwych komponentów, integracja w jedną działającą całość i wsparcie na każdym etapie wdrożenia będą atutem każdego dostawcy rozwiązania RFID. Uniwersalność to z kolei cecha pozwalająca na integrację systemu RFID w istniejącym procesie i bezpośrednie połączenie z takim składnikami jak systemy wykonawcze z PLC/MES czy biznesowe ERP/WMS.

  • Jaka jest rola standaryzacji w upowszechnianiu się RFID?

Standaryzacja systemów RFID w kontekście samej technologii wydaje się tematem zamkniętym. Powszechnie przyjęto pasma częstotliwości, w których systemy RFID powinny być stosowane.

Z punktu widzenia konsumenta czy użytkownika przemysłowego zdecydowanie bardziej interesująca jest możliwość integracji tych urządzeń w istniejących lub projektowanych systemach. Do rąk użytkownika powinno zatem trafić rozwiązanie, które pozwala na jego bezproblemowe włączenie w istniejący ciąg technologiczny bez konieczności stosowania dodatkowych konwerterów.

Spis treści
Powiązane treści
Idea SDR zmieniła trwale radiokomunikację
Bezpieczeństwo w RFID to nie tylko rodzaj karty
Do 2033 r. rynek chipów NFC będzie rósł przy wskaźniku CAGR równym 15%
Inveo - RFID klasy premium
Drexia, czyli udany mariaż iButton z RFID
RFID filarem rozwiązań dla Przemysłu 4.0
RFID - liczy się innowacyjny pomysł
Czy technologia RFID pozwala zaoszczędzić pieniądze?
Symulacja elektromagnetyczna transpondera RFID
Rynek RFID w Polsce zastosowania przemysłowe i specjalistyczne motorem wzrostu
Frost & Sullivan: Do 2020 roku rynek RFID wzrośnie czterokrotnie
Murata i Beta Layout oferują usługi produkcji płytek PCB z darmowym układem RFID UHF
Rynek RFID osiągnie w tym roku wartość 5,35 mld dol.
Pamięć EEPROM z NFC z oferty STMicroelectronics
NFC - potencjał, perspektywy i zagrożenia
Zobacz więcej w kategorii: Raporty
Projektowanie i badania
Projektowanie elektroniki
Komunikacja
Moduły do komunikacji bezprzewodowej
Pomiary
Aparatura do badań precompliance
Komunikacja
RFID, NFC, czyli zdalna identyfikacja
Zasilanie
Podzespoły półprzewodnikowe dużej mocy
Produkcja elektroniki
Chemia i materiały do produkcji elektroniki
Zobacz więcej z tagiem: Komunikacja
Gospodarka
Leuze wprowadza nowe skanery laserowe LiDAR do precyzyjnego pomiaru konturów
Gospodarka
Lantronix i TD SYNNEX poszerzają współpracę – zaawansowane rozwiązania IIoT i infrastruktury sieciowej dostępne w całej Europie
Technika
Moduły komunikacyjne do sieci 5G
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów