Robotyzacja

Zapewne w kolejnych latach do hasła jakość dołączy robotyzacja. Dotyczy to głównie procesów realizowanych ręcznie, a więc montażu dużych elementów, złączy, transformatorów, ekranów, podzespołów mocy, wyświetlaczy lub komponentów, które nie są dostępne jako SMD lub nie mogą być lutowane w piecu. Nawet gdyby ich montaż SMT był możliwy, bo automaty dokonują dzisiaj cudów, to i tak z punktu widzenia trwałości jest on za delikatny. Stąd każdy producent musi montować i utrzymywać stanowiska pracy ręcznej.

Ocena problemów wywołanych przez długie czasy dostaw #6
 
Od ponad roku rynek elektroniki zmaga się z niedostępnością podzespołów elektronicznych i długimi czasami dostaw, które zmuszają firmy OEM do weryfikacji wielu planów rozwojowych. Wydłużające się czasy dostaw wywołują też wzrost cen materiałów i podzespołów, co dodatkowo psuje im biznes. Jak widzimy z danych pokazanych na wykresie, dla ponad połowy ankietowanych problemy z zaopatrzeniem są utrudnieniem, niemniej ocenianym jako niewielkie. Na dostawców urządzeń sytuacja ta oddziałuje negatywnie w sposób pośredni, a więc ich klienci (producenci elektroniki) mają problemy oraz muszą przesuwać w czasie projekty inwestycyjne.

Robot jest w stanie takie elementy montować i lutować podobnie jak człowiek. Może skręcać obudowy, przenosić płytki ze stanowiska na stanowisko, montować wiązki kablowe. Robot się nie męczy, nie popełnia błędów i pracuje 24/7. Nawet jeśli jest jeszcze drogi, to inwestycja ta szybko może się zamortyzować, bo koszty działalności cały czas się zwiększają, elementy są coraz mniejsze, a oczy takie same. Wraz z upływem czasu i rozwojem rynku roboty stają się coraz bardziej dostępne i w aspekcie całkowitych kosztów posiadania tańsze. Urządzenia te w działaniu przypominają człowieka z jedną ręką, którą trzyma lutownicę, wkrętak lub chwytak. Nowe konstrukcje, tzw. współpracujące (coboty), nie wymagają tworzenia specjalnych stref bezpieczeństwa oddzielających ich od ludzi. Jest to mały sprzęt, który można postawić na stole, dzięki temu są bardzo wygodne. W ostatnich latach takich robotów pojawiło się na rynku bardzo wiele, na skutek konkurencji i rosnącego rynku ceny przestały być szokująco duże. Integrację w procesie ułatwia też oprogramowanie, które nie wymaga specjalnych umiejętności ani też poświęcenia wiele czasu. Jak wynika z naszego badania ankietowego i danych pokazanych na wykresie, branża produkcji elektroniki traktuje roboty jako atrakcyjną propozycję rozwoju technologicznego.

Epidemia koronawirusa a nasz biznes #7
 
Od dwóch lat przy okazji wysyłania naszych ankiet pytamy firmy o to, jaki wpływ na ich biznes ma pandemia, po to, aby w większej perspektywie poznać skalę problemów w jakich wszyscy tkwimy. Jak widzimy z wykresu, głosy rozłożyły się mniej więcej jednakowo i ponad połowa wskazań sygnalizuje spadki. One są wynikiem tego, że brakuje komponentów, projekty są przekładane, opóźniane lub zawieszane do momentu, aż uda się skompletować części. Na dodatek ceny podzespołów wzrosły, co zmusza producentów do rekalkulacji opłacalności. Zapewne w przypadku inwestycji w rozbudowę parku maszynowego też dochodzi do opóźnień i przekładania projektów. Branża długo czekała na koniec pandemii, niedawno doczekała się przesilenia na rynku dostaw komponentów elektronicznych, po czym wybuchła wojna.

Robot jest w stanie takie elementy montować i lutować podobnie jak człowiek. Może skręcać obudowy, przenosić płytki ze stanowiska na stanowisko, montować wiązki kablowe. Robot się nie męczy, nie popełnia błędów i pracuje 24/7. Nawet jeśli jest jeszcze drogi, to inwestycja ta szybko może się zamortyzować, bo koszty działalności cały czas się zwiększają, elementy są coraz mniejsze, a oczy takie same. Wraz z upływem czasu i rozwojem rynku roboty stają się coraz bardziej dostępne i w aspekcie całkowitych kosztów posiadania tańsze. Urządzenia te w działaniu przypominają człowieka z jedną ręką, którą trzyma lutownicę, wkrętak lub chwytak. Nowe konstrukcje, tzw. współpracujące (coboty), nie wymagają tworzenia specjalnych stref bezpieczeństwa oddzielających ich od ludzi. Jest to mały sprzęt, który można postawić na stole, dzięki temu są bardzo wygodne. W ostatnich latach takich robotów pojawiło się na rynku bardzo wiele, na skutek konkurencji i rosnącego rynku ceny przestały być szokująco duże. Integrację w procesie ułatwia też oprogramowanie, które nie wymaga specjalnych umiejętności ani też poświęcenia wiele czasu. Jak wynika z naszego badania ankietowego i danych pokazanych na wykresie, branża produkcji elektroniki traktuje roboty jako atrakcyjną propozycję rozwoju technologicznego.

Nawet jeśli robotyzacja nie przebije się na rynek ceną niższą od pracy ludzi, to dostanie się tam w ramach zapewnienia jakości.

Klaudia Burawska


Cleanproject

  • Jakim czynnikiem jest cena na rynku urządzeń technologicznych?

Cena jest jednym z podstawowych wyznaczników zakupowych i dostawcy muszą dbać o to, by produkt był osadzony w realiach rynku. Nie jest to jednak na pewno jedyny element, na podstawie którego klienci dokonują zakupu. Ponieważ procesy produkcyjne stają się coraz bardziej zaawansowane, to i urządzenia produkcyjne oraz wyposażenie dobierane jest coraz uważniej. To, co było dla wielu firm zmorą, tj. konkurencja z bardzo tanimi produktami azjatyckimi o mizernej jakości i niepewnych parametrach, odchodzi w przeszłość. Oczywiście pandemia także przyśpieszyła ten proces. Dziś większość klientów zwraca uwagę na stosunek jakości i możliwości do ceny, terminy dostaw, gwarancję, serwis i certyfikację.

  • Jaka jest rola wsparcia technicznego w sprzedaży?

Moim zdaniem jest ona kluczowa i wielu klientów zauważa, że ustalenie, jakiego dokładnie sprzętu, wyposażenia i elementów eksploatacyjnych potrzebują w procesie, a także uzgodnienie bufora dostaw, wartości serwisu czy dostępności do części zamiennych, przynosi więcej korzyść niż tylko zapytanie o produkt i porównanie cen.

Nawet sprzedaż stosunkowo prostych produktów, jak np. ściereczki ESD czy rękawiczki, wymaga uzgodnień, dostarczenia próbek itp. Błędne wybory to nie tylko produkt, który nie spełni oczekiwań, ale także wielokrotnie wybór rozwiązania, które negatywnie wpłynie na proces produkcyjny. Najczęściej więc bez wsparcia technicznego racjonalne określenie potrzeb i wybór nie są możliwe. Nie wspominam już o serwisie i obsłudze posprzedażowej, których wartość doceni każdy.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również