Coraz więcej sprzętu w halach

Z uwagi na wzrost zaawansowania procesów, zapewnienie jakości, wymóg zapewnienia elastyczności procesów produkcyjnych, w halach produkcyjnych znajduje się coraz więcej maszyn. Poza sitodrukarką do pasty, automatem do układania i piecem, regułą jest stanowisko inspekcji pasty i kontroli optycznej płytek po montażu, tester funkcjonalny. Poza piecem rozpływowym pojawia się fala selektywna. Przy większej skali działania park maszynowy wzbogacany jest o urządzenie do wycinania szablonów do nakładania pasty lutowniczej, o maszyny do mycia płytek, zautomatyzowane programatory chipów oraz systemy do liczenia komponentów. W halach są ponadto szafy z kontrolowanymi wewnątrz warunkami środowiskowymi do przechowywania elementów, czasem pojawia się inspekcja rentgenowska, są urządzenia do zalewania, lakierowania płytek. Coraz więcej firm ma dwie linie produkcyjne do zapewnienia elastyczności realizacji zleceń dużych i małych bez przerywania produkcji, wykonywania prototypów lub z uwagi na to, aby zapewnić dużą wydajność i przepustowość.

Najważniejsze czynniki negatywne dla rynku urządzeń technologicznych do produkcji elektroniki #8
 
Największym problemem rynku urządzeń do produkcji elektroniki są długie czasy dostaw. Obojętnie czy chodzi o podzespoły elektroniczne, czy też maszyny produkcyjne, problem jest taki sam i dokucza wszystkim. Bo jeśli nawet jakaś firma nie ma z logistyką problemu, a oferowane przez nią produkty są dostępne, to mimo to jej klienci borykający się z opóźnieniami mogą z konieczności redukować zamówienia, opóźniać inwestycje i kasować projekty. Pozostałe czynniki pokazane na wykresie mają już mniejsze znaczenie, ale jak widzimy, nadal te powiązane z pandemią notowane są wysoko.

Szczęśliwie dla dostawców urządzeń park maszynowy nigdy nie jest czymś skończonym. Zawsze coś trzeba uzupełnić, wymienić lub zmodernizować, a inwestycje mają charakter praktycznie ciągły, nawet jeśli zakupy są rozciągnięte w czasie.

Roman Janasik


prezes zarządu Printed Circuit Board Technology

  • Jakie wyzwania dla biznesu tworzy dzisiaj rynek?

Aby sprostać oczekiwaniom współczesnego rynku, kluczowe jest zapewnienie najwyższej jakości obsługi klienta, doskonałych jakościowo produktów, płynnych dostaw i przede wszystkim stabilnych cen. Niestety, ostatnie kilka lat było dosyć nieprzewidywalne. Od końca roku 2020 nastąpił drastyczny wzrost cen materiału bazowego do produkcji płytek drukowanych (przynajmniej o 100%), a także past lutowniczych, farb i lakierów ochronnych. W górę poszły również ceny za transport kontenerowy (o 300%), nie wspominając o transporcie lądowym, który dodatkowo wydłużył czas dostaw o dodatkowe 50%. Powody tych kłopotów są różnorodne, jednak główną przyczyną jest pandemia koronawirusa, która wysoce nadwyrężyła łańcuchy dostaw.

Ze względu na światową recesję produkcja półprzewodników została w ubiegłych latach mocno ograniczona, przez co my, przedsiębiorcy, nie jesteśmy w stanie przewidzieć ani zagwarantować, po jakich cenach będziemy mogli sprzedać swoje produkty w przyszłości oraz jaka będzie wysokość kosztów, które będziemy ponosić. Jest to ciężki okres i aby utrzymać i zadowolić klienta, przedsiębiorca naprawdę musi się napracować.

  • Wojna w Ukrainie – co ona zmienia w Waszym biznesie?

Jesteśmy firmą, która ma grupę odbiorców na wschodnim rynku i wojna w Ukrainie zmusiła nas do wstrzymania eksportu w te rejony. Dotarły do nas informacje od naszych tamtejszych klientów, że ze względów bezpieczeństwa czasowo zawieszają działalność swoich zakładów. Realizacja zamówień na Białoruś również jest niemożliwa. Zdecydowaliśmy się także na zawieszenie współpracy w tym regionie ze względu na fakt, iż niektóre materiały do produkcji elektroniki, dzięki swoim właściwościom, mogłyby być wykorzystane w tzw. technologii podwójnego zastosowania. Zamrożone na tę chwilę kontakty biznesowe ze wschodnimi partnerami, zerwane łańcuchy dostaw, poprzez które dostarczane były towary, to tylko niektóre z niedogodności, jakie w ostatnich tygodniach wpływają również na utratę przychodów firmy. Co prawda rynek wschodni nie jest głównym źródłem zarobku w naszej firmie, jednak zmiana płynności finansowej jest odczuwalna.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również