Rośnie zaawansowanie technologiczne

Przez wiele lat obwody wykraczające technologicznie poza sztywne płytki jedno- i dwustronne były w zasadzie tylko niszą i ciekawostką. Niemniej teraz widać, że wszystkie globalne trendy zmieniające światową elektronikę, a więc IoT, komunikacja bezprzewodowa, elektronika mobilna oraz noszona, prowadzą do coraz większej miniaturyzacji i szybkiego wzrostu wymagań technologicznych w zakresie obwodów drukowanych. Takie aplikacje często wykorzystują bardzo skomplikowane projekty na małych powierzchniach, gdzie odległości pomiędzy ścieżkami, padami i ringami są coraz mniejsze (nawet 3-milsowe). Widoczne jest to w zwiększającym się zainteresowaniu rynku obwodami na cienkich laminatach, płytkami sztywno-giętkimi i elastycznymi oraz oczywiście płytkami wielowarstwowymi. Coraz więcej klientów przechodzi na obwody wielowarstwowe, bo tylko one są w stanie zapewnić możliwość ciasnego upakowania złożonych układów cyfrowych, a poza tym są coraz tańsze. Płytki czterowarstwowe są około dwukrotnie droższe od 2-warstwowych, co nie jest już szokujące. A przecież taki obwód może być mniejszy, więc różnica w rzeczywistości może być mniejsza. Podobnie będzie niedługo z obwodami na materiałach elastycznych i wersjami sztywno-giętkimi, które też tanieją.

Najważniejsze czynniki o oddziaływaniu negatywnym dla rynku PCB
 
Główne czynniki o charakterze regresywnym dla rozwoju rynku obwodów drukowanych to rosnące koszty produkcji obwodów drukowanych wynikające ze wzrostu cen materiałów, energii, pracy, utylizacji odpadów i podobnych zagadnień. Kryteria te stają się istotne w konfrontacji z potencjałem producentów dalekowschodnich, którzy na skutek wadliwej polityki celnej korzystają z tańszych materiałów oraz mają niższe koszty. Z wykresu wynika, że negatywne oddziaływanie pandemii na rynek jest postrzegane jako mało znaczące.

Na koniec warto zauważyć, że znaczącym klientem na obwody drukowane są w kraju producenci oświetlenia, którzy cały czas inwestują znacząco w technologię LED. Są oni klientami na płytki z rdzeniem metalowym i tradycyjne obwody o dużych rozmiarach. Zmiany technologiczne na rynku płytek drukowanych wywołują też wchodzące na rynek nowe podzespoły. Są one zawsze coraz mniejsze, bo w ten sposób zapewnia się miniaturyzację, niższe koszty i innowacyjność. Konstruktorzy mają też coraz mniej możliwości wyboru obudowy dla poszczególnych chipów. Często nowe serie są dostępne w dwóch wersjach, z czego obie są bardzo małe. Skutkiem jest konieczność stosowania płytek wielowarstwowych, zagrzebanych przelotek i innych nowinek, bo przy gęstym rastrze nie da się przeprowadzić ścieżek między padami. Nawet jeśli w aplikacji nie brakuje miejsca, układ połączeń nie jest bardzo zawiły, sięga się po zaawansowane płytki, bo obudowy podzespołów o małym rastrze to wymuszają.

Maciej Bilski


 inżynier produkcji w firmie Kompania Elektroniczna

  • Jakie znaczenie biznesowe ma kompleksowa usługa produkcyjna (płytki razem z komponentami i montażem)?

Pomimo pandemii, a może właśnie z jej powodu, wymagania i oczekiwania klientów z branży elektroniki są coraz większe. Usługa EMS jest przykładem tego, gdzie poszerzanie oferty zachodzi szczególnie dynamiczne. To dlatego, że oferowanie klientom maksymalnie dużego zaplecza produkcyjnego znacząco zwiększa szansę na realizację kontraktów względem tych przedsiębiorców, którzy tego nie zrobili. Dlatego firmy z branży EMS mocno inwestują w park maszynowy i bazę specjalistów. Dzisiaj nasi klienci żądają kompleksowej usługi, bo to nie tylko wygoda, ale także lepsze ceny. Zlecając EMS-owi całość produkcji, klient ma lepszą kontrolę nad jakością, bo odpowiedzialność za poszczególne etapy jest scedowana na jeden podmiot i w przypadku błędu na którymkolwiek etapie łatwo to wykryć. Przedsiębiorstwa branży EMS mają też lepiej dopracowane zaplecze logistyczne, tworzą mniej odpadów. Oznacza to niższe koszty oraz krótszy czas realizacji. Większe wolumeny zakupowe oznaczają lepsze ceny u bezpośrednich dostawców elementów elektronicznych.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również