Zapewnienie identyfikowalności produktów odbywa się przez etykietowanie, a więc z wykorzystaniem naklejki samoprzylepnej lub za pomocą znakowania, czyli poprzez naniesienie informacji bezpośrednio na powierzchnię produktu. Za oboma tymi pojęciami kryją się dziesiątki różnych wariantów i dostępnych opcji, zarówno jeśli chodzi o urządzenia, jak i materiały eksploatacyjne.
Bezsprzecznie asortyment omawianych urządzeń jest bardzo szeroki, tak samo jak ich obszar aplikacyjny, różnorodność wersji (biurkowe, stacjonarne, mobilne) i liczba dostępnych typów. Gdy doda się do tego dużą liczbę producentów aktywnych w tym obszarze, szybko się okaże, że niewielu klientów dobrze orientuje się w tym, co jest dostępne i warte uwagi i inwestycji, które technologie mają przyszłość itp.
Z takich powodów na omawianym rynku dużą rolę odgrywają firmy integratorskie, zwłaszcza w dużych projektach, gdzie znakowanie jest mniej lub bardziej istotną częścią całego procesu produkcyjnego. To najczęściej one decydują o wyborze urządzeń znakujących, a nie końcowi klienci.
Z takich przyczyn na omawianym rynku dostawcy muszą mieć nie tylko wiedzę dotyczącą samego procesu znakowania, ale również wiedzę i możliwości tworzenia aplikacji i integracji urządzeń w liniach produkcyjnych zgodnie z wymaganiami jednostkowymi klientów. Im skala produkcji jest większa, tym zjawiska te mają większą wagę.
Więcej potrzeb w zakresie identyfikacji
Jeszcze kilka lat temu elementem obowiązkowym dla wszystkich urządzeń była instrukcja obsługi, karta gwarancyjna oraz często także płyta CD ze sterownikami. Obecnie te elementy są w wielu przypadkach dostępne online, w formie plików PDF, materiałów wideo lub prezentacji.
Producenci idą też dalej i oznaczają każdy produkt unikatowym kodem, który jednoznacznie definiuje urządzenie, w tym jego konfigurację sprzętową oraz okres gwarancyjny i prawa klienta wynikające np. z wykupienia dodatkowych płatnych elementów ochrony.
Główne cechy techniczne produktów do znakowania i oznaczania |
Taki kod wystarczy wpisać na witrynie internetowej, aby dostać się do odpowiednich plików lub podać obsłudze podczas zgłaszania awarii. Wydaje się to dzisiaj naturalne i proste, ale mimo to takie podejście dopiero się popularyzuje na rynku, bo wymaga wielu przygotowań w zakresie IT. Identyfikacja produktu za pomocą kodu cyfrowego lub kreskowego jest tutaj kluczowym elementem procesu.
W podobnym zakresie dotyczy to kodu dostępu do ustawień, hasła do sieci bezprzewodowej, adresu IP, numeru wersji oprogramowania, adresu strony i podobnych danych. Jest ich coraz więcej i coraz więcej urządzeń wymaga ich podania. Z takich przyczyn w przyszłości znaczenie omawianego sektora rynku będzie się powiększać.