Drukowanie

Mówiąc o sprzęcie do drukowania i etykietowania, trzeba pamiętać, że pod tymi nazwami kryje się wiele produktów o różnym przeznaczeniu, klasie i możliwościach. Największe zróżnicowanie widać w drukarkach, które można kupić w postaci samego mechanizmu do wbudowania do wnętrza projektowanej aplikacji oraz w obudowie (małej przenośnej i dużej stacjonarnej), z mniej lub bardziej rozbudowanym kontrolerem, interfejsami, także bezprzewodowymi, czujnikami oraz całym zestawem akcesoriów, jak skaner.

Dalszy podział wynika z technologii druku: najpopularniejsza termiczna wymaga specjalnego papieru, który się zaczernia w podwyższonej temperaturze oraz igłowe, atramentowe, termotransferowe, a nawet laserowe. Technologia determinuje większość właściwości tych urządzeń, głównie ceny, typ i szerokość nośnika, trwałość wydruku i mechanizmu, a także szybkość wydruku. Patrząc na rynek z perspektywy, widzimy, że najpopularniejsze są rozwiązania bazujące na metodzie termicznej, bo takie drukarki pracują szybko, cicho, zapewniają dobrą rozdzielczość i są niedrogie.

Nowe drukarki i etykieciarki wchodzące na rynek wyróżniają się coraz większą rozdzielczością pracy, pozwalającą na wykonywanie mniejszych oraz czytelniejszych oznaczeń. Ma to znaczenie w przypadku kodów kreskowych odczytywanych automatycznie, bo poprawia pewność i szybkość odczytu. Dotyczy to wszystkich technologii drukowania, także atramentowych.

Struktura sprzedaży urządzeń i materiałów do drukowania i oznaczania produktów

Struktura sprzedaży dostawców urządzeń i materiałów do oznaczania i znakowania produktów nie daje jasnego obrazu, na ile wartościowy jest to sektor rynku. Co czwarta firma zadeklarowała w ankietach sprzedaż niewykraczającą poza 250 tys. zł rocznie. To niewiele, ale jeśli firma sprzedaje materiały lub proste drukarki jako uzupełnienie innej większej aktywności, to może wystarczać. Drugi biegun tworzy 17% firm, które zadeklarowały sprzedaż powyżej 5 mln zł. Takie firmy sprzedają sprzęt wykorzystywany w produkcji, a więc o możliwościach wykraczających poza prace ręczne i okazjonalne. Gama produktów w tytułowego obszaru jest bardzo obszerna, a ceny rozwiązań wahają się w bardzo szerokich widełkach. Zaawansowany sprzęt, np. znakowarki laserowe, potrafią kosztować kilkadziesiąt dziesiątki tysięcy euro, przez co osiągnięcie wysokich obrotów jest automatyczne. W sumie to najbardziej wartościowe pole powinno być nawet większe, ale jak zawsze dane zebrane w ankietach w tym pytaniu były niepełne – część firm nie udzieliła odpowiedzi.

Mimo że standardem jest druk czarno-biały, jako nowość proponowane są drukarki kolorowe. Naturalnie są one droższe i kosztowniejsze w użyciu, ale w ograniczonych niszach rynku mogą być użyteczne. To samo dotyczy pojawienia się specjalizowanych drukarek do tworzenia etykiet RFID. Ale z reguły estetykę zapewnia się, wykorzystując kolorowy materiał podłożowy, na którym drukuje się na czarno.

Wiele modeli pozwala na tworzenie wydruków na materiałach innych niż papier, głównie na tworzywach sztucznych (np. na kartach plastikowych) oraz na nierównych kształtach. Drukarki różnią się też funkcjonalnością kontrolera, który ma duży wpływ na możliwość integracji drukarki w danej aplikacji.

Najnowsze rozwiązania mają rozbudowaną opcję komunikacji bezprzewodowej, współpracują ze smartfonami, a ich oprogramowanie pozwala na stworzenie i zapamiętanie w pamięci całego wzoru etykiety, który potem drukarka może wydrukować po otrzymaniu kodu z bazy danych, np. numeru seryjnego. Niezależnie od sposobu klasyfikacji drukarki w większości przypadków wiele modeli może być uzupełnionych o dodatkowe wyposażenie, jak odklejacz etykiet, zwijak, obcinacz i inne.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również