Czwartek, 04 października 2018

Wyposażenie warsztatowe i narzędzia do produkcji i serwisu elektroniki

Rynek narzędzi i sprzętu stanowiącego wyposażenie warsztatowe rozwija się razem z całą branżą w tempie determinowanym przez rosnącą liczbę firm produkcyjnych, kontraktowych i usługodawców świadczących specjalistyczne usługi dla elektroniki. We wszystkich takich obszarach zapewnienie właściwych warunków i jakości procesów wymaga inwestycji w specjalistyczne meble, narzędzia, sprzęt lutowniczy, środki ochrony antystatycznej oraz wiele materiałów. Co więcej, wraz z rozwojem przemysłu elektronicznego takiego sprzętu potrzeba coraz więcej, bo postępująca miniaturyzacja, większa wrażliwość układów elektronicznych, a także dbanie o jakość wymusza właściwe traktowanie urządzeń. Zapraszamy do lektury analizy rynku poświęconej tak zdefiniowanemu obszarowi tematycznemu, w którym przedstawiamy charakterystyczne zjawiska i uwarunkowania dla tej grupy wyrobów i ich dostawców.

Wyposażenie warsztatowe i narzędzia do produkcji i serwisu elektroniki

Coraz większe zapotrzebowanie na elektronikę we współczesnej technice i powiększająca się liczba specjalistycznych urządzeń, czyli drogich, unikalnych, tworzonych pod konkretną aplikację oraz takich, które są wykonywane w ramach projektów, cały czas podtrzymują zapotrzebowanie na usługi serwisowe i utrzymanie w ruchu.

Rośnie też świadomość klientów co do znaczenia jakości, a wiele krajowych firm pracuje na rzecz partnerów i kontrahentów z krajów Europy Zachodniej, co często oznacza konieczność zapewnienia wysokiego poziomu obsługi, także w obszarze posprzedażnym. Z takich przyczyn znaczenie serwisu i utrzymania w ruchu urządzeń w elektronice nie maleje, zmienia się tylko ich obszar aktywności.

Obecnie są to zwykle specjalistyczne punkty działające na rzecz dużych producentów i importerów elektroniki konsumenckiej i dokonujące autoryzowanych napraw, bo im jest najwygodniej podpisać umowę na świadczenie usług tego typu z lokalną firmą usługową. W przyszłości to znaczenie może być jeszcze większe, bo w ramach walki z elektrośmieciami Unia Europejska będzie wymuszać prawnie na producentach obowiązek zapewniania dłuższego cyklu życia produktów.

Tabela 1. Krajowi dostawcy narzędzi ręcznych i wyposażenia warsztatowego - przegląd firm i ich ofert

Serwis jest też częścią działalności producentów i firm EMS. Omawiany sektor rynku tworzony jest przez wiele nierzadko drobnych produktów. Jest to na tyle szeroki obszar, że zdecydowana większość firm nie ma kompleksowej oferty w tym zakresie, a sporo przedsiębiorstw wręcz nie konkuruje ze sobą.

W ostatnich latach widać, że oferta rynku kieruje się ku specjalizacji, w miejsce przypadkowych wyrobów i adaptowanych urządzeń pojawiają się wersje skonstruowane specjalnie pod kątem potrzeb przemysłu elektronicznego.

Tytułowy sprzęt nie wydaje się może na pierwszy rzut oka bardzo wartościowy, niemniej w rzeczywistości stanowi cenny dodatek zapewniający kompleksowość ofert w wielu przedsiębiorstwach. Jest to też sektor rynku, w którym krajowe firmy próbują swoich sił jako producenci, wytwarzając wybrane niszowe wyroby, jak sprzęt do lutowania lub produkty antystatyczne.

Miniaturyzacja i coraz większa złożoność

Z każdą kolejną generacją i nową technologią urządzenia elektroniczne stają się coraz bardziej zminiaturyzowane i zintegrowane. Rosną wszystkie wskaźniki, takie jak gęstość mocy w jednostce objętości, maksymalna wartość napięcia zasilającego lub wartość prądu wyjściowego, częstotliwość pracy, natomiast maleje ciężar oraz cena w przeliczeniu na wat lub wolt.

Takie zmiany w technologii są w dużej mierze właśnie wynikiem coraz większej miniaturyzacji urządzeń elektronicznych. Nie tylko elektroniki mobilnej, w której oczywiście jest to bardzo pożądany i widoczny kierunek rozwoju, ale także w urządzeniach profesjonalnych.

Miniaturyzacja razem z coraz większą złożonością urządzeń ogranicza możliwość wykonywania klasycznych operacji manualnych podczas produkcji i obsługi posprzedażnej, które z konieczności muszą się ograniczać do diagnostyki całych bloków funkcjonalnych i nie zniżają się do poziomu komponentów.

Najważniejsze dla klientów cechy ofert brane pod uwagę
przy kupowaniu sprzętu warsztatowego

W zestawieniu najważniejszych cech ofert handlowych, które klienci kupujący narzędzia ręczne i urządzenia do wyposażenia stanowisk roboczych traktują jako najważniejsze, nie ma żadnego zaskoczenia, bo cena, parametry techniczne i jakość produktów to żelazny zestaw takich zestawień dla wielu produktów. Interesujące pozycje zaczynają się niżej, bo wykres wskazuje, że duże znaczenie ma marka producenta oraz ergonomiczność, a więc innymi słowy wygoda korzystania. Kolejną trójkę o mniej więcej takich samych wskaźnikach procentowych tworzą duży asortyment, krótki termin dostawy i kompetencje techniczne dostawcy. Ta ostatnia pozycja to pokłosie dużego asortymentu omawianych produktów oraz tego, że na rynku jest wielu producentów i znaczna część wyrobów różni się drobnymi szczegółami, a inni wymagają dobrego dopasowania do pełnionej funkcji aplikacyjnej. W takich warunkach kompetentny dostawca jest podstawą dobrego wyboru.

Miniaturyzacja zmienia rynek jakościowo, gdyż zapotrzebowanie klientów w coraz większym stopniu dotyczy narzędzi specjalizowanych i o unikalnych cechach technicznych pozwalających na operowanie w ciasnych miejscach i manipulację drobnymi elementami. To samo dotyczy sprzętu pozwalającego pokonać słabość wzroku ludzkiego, który zyskuje na popularności, a więc mikroskopów, lup ręcznych oraz wbudowanych w lampy stołowe, kamer na elastycznych wysięgnikach. Podobne trendy widać w pęsetach, chwytakach i sondach pomiarowych a także w lutownicach, gdzie też widać dążenie do zapewnienia operatywności w takich trudnodostępnych miejscach.

Tanie produkty dalekowschodnie

Narzędzia ręczne, sprzęt lutowniczy oraz inne urządzenia składające się na wyposażenie stanowisk roboczych są produkowane przez wiele firm z Dalekiego Wschodu. Zaawansowanie techniczne, jakość wykonania oraz ceny takiego sprzętu znacznie się różnią, bo nierzadko te lepsze rozwiązania mają wielu naśladowców a tamtejsze firmy chętnie kopiują pomysły i rozwiązania wiodących producentów oraz swojej lokalnej konkurencji.

Duża liczba firm w połączeniu z prostotą nawiązania kontaktów zapewnianych przez internetowe platformy sprzedaży pozwala spróbować działalności dystrybucyjnej w zasadzie każdemu, kto ma chęć i trochę wolnego kapitału. Stąd na rynku pojawiają się produkty konkurujące ceną, wyglądające podobnie jak te renomowane i początkowo nierzadko dobrze działające. One psują trochę relacje w tym sektorze rynku.

Ocena aktualnej koniunktury na rynku
w II poł. 2018 r.

Procentowy rozkład głosów w ocenie aktualnej koniunktury na rynku narzędzi ręcznych i wyposażenia warsztatowego jest w zasadzie identyczny z analogicznymi danymi opisującymi cały ubiegły rok pokazanymi na drugim wykresie. Zdecydowana przewaga ocen dobrych i bardzo dobrych przy braku ocen negatywnych wskazuje na stabilność relacji w tym obszarze rynku. Urządzenia te w większości przypadków sprzedawane są przez firmy zaangażowane w obsługę sektora produkcji elektroniki lub dystrybutorów i stanowią dla nich najczęściej dodatek uzupełniający ofertę. Nawet jeśli sprzedaż jest niewielka i stabilna, to niezmienny popyt przesądza o atrakcyjności. Wiele firm dystrybucyjnych rozwija biznes poprzez dodawanie do oferty kolejnych pozycji, a narzędzia ręczne i urządzenia stanowiące wyposażenie stanowisk roboczych to produkty pokrewne tematycznie i doskonale nadające się do takich działań.

Tanie narzędzia, materiały i drobny sprzęt warsztatowy, jak np. lutownice, trafiają na nasz rynek także bezpośrednio, bo każdy może kupić je sobie w Internecie na znanych chińskich portalach handlowych. W wielu przypadkach nawet nie trzeba płacić za wysyłkę, a osoby prywatne nie płacą też podatków, przez co w segmencie detalicznym i jednostkowym konkurencja ze strony tamtejszych firm jest niestety silna.

Na dostępności towaru ze źródeł azjatyckich bazują też małe sklepy internetowe w kraju i sprzedawcy z naszych portali handlowych, jak Allegro. Produkty takie, ale już jako marki własne, sprzedają dystrybutorzy katalogowi, co wymusza na specjalizowanych dostawcach migrację ofert w stronę proponowania lepszych marek i zaawansowanych urządzeń, aby odciąć się od problemów tego najtrudniejszego segmentu.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również