Alokacja bardzo przeszkadza
Problemy z dostępnością podzespołów pasywnych, elektromechanicznych i dyskretnych będą towarzyszyły nam jeszcze przez jakiś czas, niemniej już od roku kolejki wymuszające czekanie na części nawet rok przeszkadzają w rozwoju wielu firmom elektronicznym. Do końca 2018 sytuacja cały czas się pogarszała, a czasy dostaw rzędu 40-60 tygodni nie były wcale czymś zaskakującym.
To na tyle długo, że w praktyce oznacza wyczerpanie wszelkich rozsądnych rezerw i zapasów, które może mieć producent. Aktualnie jest trochę lepiej, co nie znaczy, że problem zaraz przestanie istnieć.
Tabela 2. Dane kontaktowe do firm Logo
Problemy z zaopatrzeniem przenoszą się dzisiaj na wszystkich uczestników rynku. Projektanci zmuszani są do podawania alternatyw i zmian w projektach pod kątem dopasowania ich do tego, co się uda zdobyć. Firmy EMS wiele projektów przesuwają na później, a wszyscy, zamiast zajmować się produkcją, szukają źródeł podzespołów.
Alokacja zmienia też świadomość klientów w zakresie jakości podzespołów. Przy dużym popycie ryzyko kupna elementów niepełnowartościowych zwiększa się i wymusza ostrożność.
Piotr Ciszewski
Semicon
- Jakie są najważniejsze cechy ofert brane pod uwagę przy wyborze firmy EMS?
Coraz rzadziej, ale nadal zdarza się jeszcze, że na początku rozmowy pada pytanie "ile kosztuje położenie elementu SMT, a ile THT?". Prawdę mówiąc, już dawno odeszliśmy od oferowania, jedynie montażu elementów i wyceniania usługi od nóżki elementu. Teraz oferta musi być kompleksowa i zawierać możliwość projektowania elektroniki, kompletacji elementów, wykonania PCB, programowania/testowania, mycia, zabezpieczania produktu czy montażu finalnego.
Oprócz ceny to właśnie kompleksowość jest kolejnym istotnym kryterium wyboru usługodawcy. Równie ważnym czynnikiem jest czas wykonania danej usługi oraz elastyczność działania. Zwykle działamy pod presją czasu. Klienci zamawiają usługę za późno, wymagając od usługodawcy bardzo krótkich terminów. W takiej sytuacji powstaje wrażenie, że jakość usługi staje się kryterium drugiego wyboru.
- Jaka jest rola jakości i zaawansowania technologii w biznesie EMS?
Wszyscy chcemy produktów wysokiej jakości. Czym właściwie jest jakość? Ludzie znaleźli mnóstwo sposobów na jej opisanie, ale dla nas najważniejsze jest spełnienie wymagań klienta. Uzyskanie pełnej satysfakcji klienta to w pierwszej kolejności wprowadzanie nowych i uaktualnianie już posiadanych systemów zarządzania jakością, często skierowanych do konkretnych branż.
Jest to związane z niemałymi nakładami finansowymi i stałym zaangażowaniem pracowników w procesy całego przedsiębiorstwa. Każdy musi mieć świadomość wykonywanej pracy i znać swoją odpowiedzialność na poszczególnych etapach produkcyjnych. Normy to jednak nie wszystko. Potrzebni są wyszkoleni pracownicy oraz zaawansowane urządzenia technologiczne.
Kładziemy na to szczególny nacisk, bo wiemy, że tylko system oparty na kompleksowych rozwiązaniach może przełożyć się na sukces całej firmy. Już dzisiaj, w projekcie Flex-Plus, pracujemy nad wdrożeniem najnowszych rozwiązań z zakresu technologii elastycznych. Opracowana technologia oraz nowe urządzenia, w tym laser do cięcia podłoży, pozwolą na produkowanie elektroniki na podłożach elastycznych, które spełnią wysokie wymagania jakościowe i niezawodnościowe.
|
Komponenty są bardzo istotne
Alokacja dla rynku usług EMS jest ważnym zjawiskiem, bo z punktu widzenia produkcji komponenty są kluczowym elementem urządzenia, zarówno wartościowo, jak i funkcjonalnie. Zaopatrzenie w podzespoły elektroniczne, a więc źródła dostaw są z punktu widzenia firm kontraktowych kluczowe dla biznesu, tym bardziej że wielu klientów oczekuje, że usługodawca zapewni kompleksową usługę, a więc montaż płytki i części.
Jakie znaczenie dla biznesu firmy mają usługi EMS?
Rynek usług EMS łączy w całość wiele firm, dla których taka działalność jest podstawą biznesu lub też dodatkiem do innej działalności, np. dystrybucyjnej lub produkcji własnej (jako sprzedaż nadwyżek mocy produkcyjnych). Wykres jest próbą oceny, ile przedsiębiorstw kwalifikuje się do poszczególnych grup. Największa część, blisko połowa, to firmy specjalizowane, a więc takie, które specjalizują się w usługach kontraktowych i jest to dla nich podstawa działalności. Mniej więcej jedna trzecia to przedsiębiorstwa, dla których EMS nie jest jedyną formą zarabiania, ale cały czas bardzo istotną. Co piąta firma traktuje je jako niewielki dodatek - zapewne tyle jest firm, które próbują wykorzystać posiadany do własnych celów park maszynowy do tego, aby realizować zlecenia spoza firmy.
Im większa firma kontraktowa, tym łatwiej jej radzić sobie z podzespołami, bo jej zamówienia i tym samym pozycja handlowa na rynku jest lepsza, tak samo jak możliwości kupowania na zapas popularnych elementów. Dla dystrybutorów podzespołów elektronicznych zajmujących się także montażem dostęp do podzespołów jest bardzo korzystny, gdyż pozwala na pakietową sprzedaż elementów i usługi jako całości z jedną marżą handlową.