Cały czas bardziej kompleksowo

Montaż komponentów na płytce jest niezmiennie najważniejszą częścią procesu produkcji urządzeń elektronicznych, ale z roku na rok do tej operacji dochodzą kolejne procesy składające się na kompleksową usługę produkcyjną. Wachlarz usług rozszerza się w obu kierunkach od momentu układania elementów, a więc na kontrolę procesu za pomocą AOI i rentgena, lakierowanie, zalewanie, montaż mechaniczny, po pakowanie i wysyłkę do klienta końcowego.

W drugą stronę kompleksowość to dostawa płytek drukowanych, szablonów i podzespołów do produkcji. Taki podstawowy zestaw usług, który można spotkać już u wielu przedsiębiorstw tego typu, uzupełnia jeszcze często wykonywanie wiązek kablowych. Dalsze pogłębianie kompleksowości jest już trudniejsze, ale nadal jest to proces, który zmienia branżę.

W tym obszarze można wymienić projektowanie obwodów drukowanych, pisanie oprogramowania, badania inżynierskie w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej, bezpieczeństwa użytkowania i narażeń klimatycznych. To także optymalizacja konstrukcyjna produktów pod kątem produkcji i technologicznej łatwości, serwis gwarancyjny i podobne zagadnienia.

Branże o największym potencjale zakupowym
 
Usługi EMS trafiają do różnych branż tworzących współczesną technikę, bo w każdej z nich są urządzenia elektroniczne, ale za najbardziej wartościowe uznano automatykę i przemysł oraz elektronikę profesjonalną (wojskową, medyczną, telekomunikację i podobne). Perspektywicznymi klientami są też producenci oświetlenia, sprzętu konsumenckiego oraz firmy z sektora motoryzacyjnego, które coraz częściej stają się dostawcami dla producentów samochodów i wykonują dla nich sterowniki, moduły funkcjonalne itp. Motoryzacja ewoluuje w kierunku rozwiązań elektrycznych w zakresie napędu, dlatego jej znaczenie w przyszłości będzie się szybko powiększać.

Branża EMS bezsprzecznie zmienia się w tym kierunku i wydaje się, że w najbliżej przyszłości na znaczeniu będą zyskiwać zagadnienia związane z projektowaniem elektroniki. Powodem jest wysoki koszt pracy inżynierskiej, ograniczona dostępność doświadczonych specjalistów i złożoność zagadnień projektowych.

Wiele firm działających w mniejszej skali nie dysponuje takimi projektantami, nie ma na to środków albo nie jest w stanie zapewnić im zajęcia na cały etat. Producentowi EMS łatwiej spełnić te warunki, bo ma wielu klientów i zna się na technologii produkcji.

Grzegorz Plichta

Satland Prototype

  • Jak zmieniają się potrzeby klientów w zakresie montażu?

Mając na względzie ostatnie kilka lat, większość klientów kładzie szczególny nacisk na terminowość wykonania poszczególnych etapów prac. W takim przypadku ważne jest także, aby od pierwszej rozmowy i przekazania idei działania urządzenia, do wykonania pierwszej partii finalnego produktu upłynęło jak najmniej czasu. Umieszczenie w jednym miejscu działu projektowego, produkcji PCB, działu montażu elementów elektronicznych oraz mechanicznych zdecydowanie przyśpiesza cały proces.

Eliminuje to także wszelkie niejasności, do których dochodzi przy wymianie informacji między pracowniami w przypadku korzystania z usług zewnętrznych firm. Konsolidacja wszystkich działów pomaga także przy wszelkich zmianach wprowadzanych podczas prac nad projektem, gdzie działający prototyp można otrzymać już w ciągu kilkunastu godzin.

Równie ważnym czynnikiem jest wykwalifikowany zespół biorący udział w pracach nad produktem. Jest to ważne zarówno podczas doboru najlepszych rozwiązań projektowych, jak i podczas nadzoru prac nad pozostałymi, równie ważnymi etapami. Tego typu połączenia dają sporą przewagę, gdy klient oczekuje od kontrahenta terminowości, jakości oraz niezawodności przy powierzonych pracach.

Projektowanie

Tak jak można było przed laty obserwować integrację biznesu PCB i CEM, a więc produkcji płytek drukowanych i montażu kontraktowego w spójną działalność będącą podwaliną EMS, tak samo teraz widać podobne procesy w zakresie projektowania. Wielu producentów płytek rozszerzyło biznes o montaż, a firmy montażowe zajęły się importem obwodów.

Struktura sprzedaży usług EMS
 
Na wykresie pokazana została struktura rocznych obrotów osiąganych przez krajowe firmy EMS w podziale na pięć grup. Jedna kategoria (1-5 mln zł) wyszła nieco większa niż inne i dotyczy co czwartej firmy, ale nie zmienia ona ogólnego wydźwięku, takiego, że skala działalności przedsiębiorstw z tego zestawienia waha się w bardzo szerokim zakresie. Pole fioletowe, a więc to, gdzie trafiły firmy o największych obrotach, w rzeczywistości jest większe niż pokazane, bo nie od wszystkich dużych firm udało się nam otrzymać wypełnione ankiety. Dla niektórych firm prośba o podanie nawet przybliżonej wielkości sprzedaży usług, okazało się pytaniem zbyt wścibskim.

Podobnie obecnie EMS-y rozwijają ofertę w zakresie inżynierskim, z wykorzystaniem własnych zasobów kadrowych, poprzez współpracę ze specjalistami spoza firmy lub w ramach umów z biurami projektowymi. Konkretny wariant zależy od wielu czynników i środowiska biznesowego, w jakim firma się obraca, skali działania a nierzadko też jest dziełem przypadku. Z czasem można oczekiwać, że współpraca między firmami w zakresie projektowania zacznie się zacieśniać.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również