Cały czas bardziej kompleksowo
Montaż komponentów na płytce jest niezmiennie najważniejszą częścią procesu produkcji urządzeń elektronicznych, ale z roku na rok do tej operacji dochodzą kolejne procesy składające się na kompleksową usługę produkcyjną. Wachlarz usług rozszerza się w obu kierunkach od momentu układania elementów, a więc na kontrolę procesu za pomocą AOI i rentgena, lakierowanie, zalewanie, montaż mechaniczny, po pakowanie i wysyłkę do klienta końcowego.
W drugą stronę kompleksowość to dostawa płytek drukowanych, szablonów i podzespołów do produkcji. Taki podstawowy zestaw usług, który można spotkać już u wielu przedsiębiorstw tego typu, uzupełnia jeszcze często wykonywanie wiązek kablowych. Dalsze pogłębianie kompleksowości jest już trudniejsze, ale nadal jest to proces, który zmienia branżę.
W tym obszarze można wymienić projektowanie obwodów drukowanych, pisanie oprogramowania, badania inżynierskie w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej, bezpieczeństwa użytkowania i narażeń klimatycznych. To także optymalizacja konstrukcyjna produktów pod kątem produkcji i technologicznej łatwości, serwis gwarancyjny i podobne zagadnienia.
Branże o największym potencjale zakupowym
Usługi EMS trafiają do różnych branż tworzących współczesną technikę, bo w każdej z nich są urządzenia elektroniczne, ale za najbardziej wartościowe uznano automatykę i przemysł oraz elektronikę profesjonalną (wojskową, medyczną, telekomunikację i podobne). Perspektywicznymi klientami są też producenci oświetlenia, sprzętu konsumenckiego oraz firmy z sektora motoryzacyjnego, które coraz częściej stają się dostawcami dla producentów samochodów i wykonują dla nich sterowniki, moduły funkcjonalne itp. Motoryzacja ewoluuje w kierunku rozwiązań elektrycznych w zakresie napędu, dlatego jej znaczenie w przyszłości będzie się szybko powiększać.
Branża EMS bezsprzecznie zmienia się w tym kierunku i wydaje się, że w najbliżej przyszłości na znaczeniu będą zyskiwać zagadnienia związane z projektowaniem elektroniki. Powodem jest wysoki koszt pracy inżynierskiej, ograniczona dostępność doświadczonych specjalistów i złożoność zagadnień projektowych.
Wiele firm działających w mniejszej skali nie dysponuje takimi projektantami, nie ma na to środków albo nie jest w stanie zapewnić im zajęcia na cały etat. Producentowi EMS łatwiej spełnić te warunki, bo ma wielu klientów i zna się na technologii produkcji.
Grzegorz Plichta
Satland Prototype
- Jak zmieniają się potrzeby klientów w zakresie montażu?
Mając na względzie ostatnie kilka lat, większość klientów kładzie szczególny nacisk na terminowość wykonania poszczególnych etapów prac. W takim przypadku ważne jest także, aby od pierwszej rozmowy i przekazania idei działania urządzenia, do wykonania pierwszej partii finalnego produktu upłynęło jak najmniej czasu. Umieszczenie w jednym miejscu działu projektowego, produkcji PCB, działu montażu elementów elektronicznych oraz mechanicznych zdecydowanie przyśpiesza cały proces.
Eliminuje to także wszelkie niejasności, do których dochodzi przy wymianie informacji między pracowniami w przypadku korzystania z usług zewnętrznych firm. Konsolidacja wszystkich działów pomaga także przy wszelkich zmianach wprowadzanych podczas prac nad projektem, gdzie działający prototyp można otrzymać już w ciągu kilkunastu godzin.
Równie ważnym czynnikiem jest wykwalifikowany zespół biorący udział w pracach nad produktem. Jest to ważne zarówno podczas doboru najlepszych rozwiązań projektowych, jak i podczas nadzoru prac nad pozostałymi, równie ważnymi etapami. Tego typu połączenia dają sporą przewagę, gdy klient oczekuje od kontrahenta terminowości, jakości oraz niezawodności przy powierzonych pracach.
|
Projektowanie
Tak jak można było przed laty obserwować integrację biznesu PCB i CEM, a więc produkcji płytek drukowanych i montażu kontraktowego w spójną działalność będącą podwaliną EMS, tak samo teraz widać podobne procesy w zakresie projektowania. Wielu producentów płytek rozszerzyło biznes o montaż, a firmy montażowe zajęły się importem obwodów.
Struktura sprzedaży usług EMS
Na wykresie pokazana została struktura rocznych obrotów osiąganych przez krajowe firmy EMS w podziale na pięć grup. Jedna kategoria (1-5 mln zł) wyszła nieco większa niż inne i dotyczy co czwartej firmy, ale nie zmienia ona ogólnego wydźwięku, takiego, że skala działalności przedsiębiorstw z tego zestawienia waha się w bardzo szerokim zakresie. Pole fioletowe, a więc to, gdzie trafiły firmy o największych obrotach, w rzeczywistości jest większe niż pokazane, bo nie od wszystkich dużych firm udało się nam otrzymać wypełnione ankiety. Dla niektórych firm prośba o podanie nawet przybliżonej wielkości sprzedaży usług, okazało się pytaniem zbyt wścibskim.
Podobnie obecnie EMS-y rozwijają ofertę w zakresie inżynierskim, z wykorzystaniem własnych zasobów kadrowych, poprzez współpracę ze specjalistami spoza firmy lub w ramach umów z biurami projektowymi. Konkretny wariant zależy od wielu czynników i środowiska biznesowego, w jakim firma się obraca, skali działania a nierzadko też jest dziełem przypadku. Z czasem można oczekiwać, że współpraca między firmami w zakresie projektowania zacznie się zacieśniać.